«

»

Feb 05

Prisluškivati samo iz jednog centra

Beograd — Prisluškivanje građana uz odobrenje suda trebalo bi obavljati iz jednog centra, a ne da to sprovode službe BIA, VBA i policija, smatraju sagovornici Danasa.

Naime, prema rečima zaštitnika građana Saše Jankovića, Srbija bi trebalo da razmisli o izdvajanju i objedinjavanju tehničkih kapaciteta za primenu tajnih mera iz Bezbednosno-informativne agencije (BIA), Vojno-bezbednosne agencije (VBA) i policije u jednu, samostalnu Vladinu agenciju pod snažnom kontrolom.

Takođe, kaže Janković, trebalo bi razmisliti i o efikasnijoj organizaciji obaveštajnih poslova na nivou države.

“To bi bilo dobro za potpunije ostvarivanje prava građana na bezbednost, sa što manjim prostorom za zloupotrebe i što više pozitivnih efekata rada službi po nacionalnu bezbednost”, smatra Janković.

On za odluku Ustavnog suda Srbije (USS), koji je prošle sedmice proglasio neustavnim odredbe tri člana Zakona o BIA koji se odnose na prisluškivanje i nepovredivost tajnosti pisama, kaže da je očekivana i dugo čekana.

“Zakon koji kaže, otprilike, ako nešto budete radili, može vam se desiti da neka vaša prava, nekim aktivnostima BIA, budu u nekoj meri ograničena ili suspendovana – nikako nije mogao ispunjavati kriterijume koje je decenijama ranije uspostavila Evropska konvencija o ljudskim pravima. Za BIA to nije iznenađenje, između ostalog i zbog toga što je izveštaj koji sam podneo posle prve preventivne kontrolne posete Agenciji, upozoravao na tu, ali i niz drugih, manjkavosti Zakona o BIA zbog kojih sam, pre četiri godine, preporučio Agenciji da bez odlaganja počne sa izradom novog zakona”, kaže Janković.

Kako zaključuje, “popravka“ tri neustavna člana trebalo bi da bude samo prvi korak u ozbiljnom i neophodnom poslu zamene zakona, koji je bio zastareo već u momentu kada je donet u svemu, osim u onom što mu je bio glavni i jedini cilj, a to je bilo izdvajanje tajne službe iz Ministarstva unutrašnjih poslova i pokušaj diskontinuiteta sa ozloglašenim Resorom državne bezbednosti.

Rodoljub Šabić, poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, navodi da je Ustavni sud s punim pravom konstatovao da odredba zakona kojom se direktor BIA ovlašćuje da prema “određenim“ ljudima preduzima “određene“ mere nije dovoljno određena i da kao takva predstavlja rizik po ljudska prava.

“S tim u vezi moram podsetiti da je BIA na osnovu člana 9 Zakona o BIA, odnosno ovlašćenja da primenjuje ‘odgovarajuće operativne mere i radnje’ godinama robusno, a bez odluke suda, pristupala takozvanim zadržanim podacima, odnosno famoznim listinzima o telefonskoj komunikaciji i da je s tim prestala tek nakon što je, po predlogu koji smo zajedno podneli zaštitnik građana i ja, Ustavni sud, kasirajući relevantne odredbe Zakona o elektronskim komunikacijama, izričito rekao da je pristup tim podacima u suštini isto što i prisluškivanje “, objašnjava Šabić, dodajući da su od tada BIA i druge “službe“ izričite u tome da sve mere kojima se odstupa od tajnosti komunikacije preduzimaju isključivo na osnovu odluke suda.

Paket od 14 mera

 

Šabić i Janković su sredinom 2012. predložili paket od 14 mera, od kojih je jedna bila upravo ujedinjenje postojećih paralelnih tehničkih mogućnosti “službi“ i policije u jedan nacionalni servis koji bi kao provajder pružao tehničke usluge za presretanje komunikacija svim autorizovanim korisnicima i obezbeđenje neizbrisivog beleženja pristupa telekomunikacijama da bi se mogla izvršiti naknadna kontrola zakonitosti takvog pristupa. Takođe, jedna od mera bila je i donošenje novog Zakona o BIA. No, i pored verbalne podrške, malo šta iz “paketa“ je do sada realizovano.

BIA: Ne komentarišemo odluke suda

 

Ne komentarišemo, nego sprovodimo odluke suda, kažu za Danas u Bezbednosno-informativnoj agenciji povodom odluke Ustavnog suda Srbije.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>